Del 3: God bruk av generativ kunstig intelligens i undervisning og læring
Bruk av generativ KI i læringsdesign
Når vi snakker om bruk av generativ KI i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning, handler det ikke bare om hva den kan gjøre for brukeren – men hva den kan være i den pedagogiske praksis. Ikke se på KI som en problemløser, men som en støtte i tanke- og skriveprosesser.
KI kan for eksempel være
- en samtalepartner – for å teste ideer på, få motforestillinger fra eller brukes til å tydeliggjøre egen tenkning
- en deltaker i en iterativ prosess – for å prøve seg fram, be om forslag, justere og lære underveis
- en sparringspartner – for å få raske tilbakemeldinger på for eksempel utkast og struktur
Bruk av KI i slike prosesser krever kritisk blikk, tålmodighet og vilje til å revidere. Det viktigste er ikke alltid svaret KI gir, men hvordan den støtter tanke- og læringsprosessene.
Tips og råd om KI som verktøy i læringsdesign
- Lag quizer basert på pensum. Samtaleroboter kan være flinke til å lage gode svaralternativer til flervalgsoppgaver.
- Be samtaleroboten foreslå undervisningsopplegg med ulike grader av kreativitet.
- Bruk KI-verktøy til å tekste videoer, transkribere lydfiler og forenkle eller oversette tekster for å gjøre læringsmaterialet mer universelt tilgjengelig.
- Spill rollespill med samtaleroboten. Om et tema er spesielt vanskelig, kan du la samtaleroboten ta rollen som student og be den svare og gi tilbakemeldinger basert på din undervisning.
Ekstra ressurser for universell utforming
Autotekst fra UiO for teksting av video fungerer godt på norsk (også dialekter) og kan bestilles av feide-institusjoner
Be My Eyes er en app som kan tolke bilder, og som også forstår kulturelle kontekster. Den er utviklet for synshemmede, men kan også hjelpe neurodivergente eller lærende fra andre kulturer