Bruk av generativ KI i læringsdesign - Fleksibel utdanning Norge

Når vi snakker om bruk av generativ KI i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning, handler det ikke bare om hva den kan gjøre for brukeren – men hva den kan være i den pedagogiske praksis. Ikke se på KI som en problemløser, men som en støtte i tanke- og skriveprosesser.

KI kan for eksempel være

  • en samtalepartner – for å teste ideer på, få motforestillinger fra eller brukes til å tydeliggjøre egen tenkning
  • en deltaker i en iterativ prosess – for å prøve seg fram, be om forslag, justere og lære underveis
  • en sparringspartner – for å få raske tilbakemeldinger på for eksempel utkast og struktur

Bruk av KI i slike prosesser krever kritisk blikk, tålmodighet og vilje til å revidere. Det viktigste er ikke alltid svaret KI gir, men hvordan den støtter tanke- og læringsprosessene.

Tips og råd om KI som verktøy i læringsdesign

  • Lag quizer basert på pensum. Samtaleroboter kan være flinke til å lage gode svaralternativer til flervalgsoppgaver.
  • Be samtaleroboten foreslå undervisningsopplegg med ulike grader av kreativitet.
  • Bruk KI-verktøy til å tekste videoer, transkribere lydfiler og forenkle eller oversette tekster for å gjøre læringsmaterialet mer universelt tilgjengelig.
  • Spill rollespill med samtaleroboten. Om et tema er spesielt vanskelig, kan du la samtaleroboten ta rollen som student og be den svare og gi tilbakemeldinger basert på din undervisning.

Meld deg på nyhetsbrev

Vil du få med deg siste nytt fra oss? Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Du vil få en epost for bekreftelse av påmeldingen. Husk å sjekke spam!