7: Vurdering av og for læring
Tillit i vurderingssituasjonen
Vurdering har potensial til å fremme læring fordi vurderingene kan gjøres gjennom aktivitet, interaksjon og refleksjon. De lærende må anvende, analysere, vurdere, skape og reflektere som en del av læringsprosessen. I tillegg skal de vurdere andres arbeid og gjøre sitt eget arbeid tilgjengelig for andres synspunkter (24). I en slik situasjon er det naturlig at noen lærende føler seg sårbare fordi de eksponerer eget arbeid. David Carless understreker derfor betydningen av tillit i vurderingssituasjoner (25). Å bygge tillit og gode relasjoner mellom underviser og lærende er viktig fordi det skaper trivsel og påvirker de lærendes engasjement i læringsprosessen, hevder han. Uten tillit kan vi risikere at noen holder tilbake informasjon, noe som vil gå ut over deres læringsutbytte.
Fotnoter
-
24
Fossland T. (2015): Digitale Læringsformer i høyere utdanning.
-
25
Carless, D. (2012). Trust and its role in facilitating dialogic feedback. In Feedback in higher and professional education (90–103). Routledge.