Tillit i vurderingssituasjonen - Fleksibel utdanning Norge

Vurdering har potensial til å fremme læring fordi vurderingene kan gjøres gjennom aktivitet, interaksjon og refleksjon. De lærende må anvende, analysere, vurdere, skape og reflektere som en del av læringsprosessen. I tillegg skal de vurdere andres arbeid og gjøre sitt eget arbeid tilgjengelig for andres synspunkter (24). I en slik situasjon er det naturlig at noen lærende føler seg sårbare fordi de eksponerer eget arbeid. David Carless understreker derfor betydningen av tillit i vurderingssituasjoner (25). Å bygge tillit og gode relasjoner mellom underviser og lærende er viktig fordi det skaper trivsel og påvirker de lærendes engasjement i læringsprosessen, hevder han. Uten tillit kan vi risikere at noen holder tilbake informasjon, noe som vil gå ut over deres læringsutbytte.

Fotnoter

  1. 24

    Fossland T. (2015): Digitale Læringsformer i høyere utdanning.

  2. 25

    Carless, D. (2012). Trust and its role in facilitating dialogic feedback. In Feedback in higher and professional education (90–103). Routledge.

Meld deg på nyhetsbrev

Vil du få med deg siste nytt fra oss? Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Du vil få en epost for bekreftelse av påmeldingen. Husk å sjekke spam!