Underveisvurdering som læringsaktivitet - Fleksibel utdanning Norge

En aktiv form for underveisvurdering er hverandrevurdering. Hverandrevurdering kan være både formell og uformell.

De lærende kan vurdere hverandres ferdige arbeid eller gi innspill på utkast. Vurderingen kan skje skriftlig eller muntlig, for eksempel i form av diskusjon, individuelt eller i gruppe.

Når de lærende skal vurdere hverandres arbeid, er det viktig at de vet hva de skal se etter, slik at tilbakemeldingene blir konstruktive. Det er ingen selvfølge at de lærende umiddelbart forstår hvordan de skal gi tilbakemeldinger til hverandre. De trenger kriterier, og de trenger opplæring. Det kan være virkningsfullt å gi de lærende eksempler på hvordan arbeider tidligere er blitt vurdert, gjerne med felles diskusjon om hvordan kriteriene er anvendt. 

En annen form for underveisvurdering er egenvurdering eller egenrefleksjon. Egenvurdering kan brukes i begynnelsen av et semester for å få fram førforståelse, avklare forventninger og bygge tillit mellom underviserne og de lærende. Egenvurdering kan også brukes hele veien gjennom studiet for at de lærende skal bli mer bevisst på hva og hvordan de lærer, og hvordan de ligger an når det gjelder å oppnå læringsutbyttene. I grunnopplæringen er bruk av egenvurdering et krav.

Meld deg på nyhetsbrev

Vil du få med deg siste nytt fra oss? Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Du vil få en epost for bekreftelse av påmeldingen. Husk å sjekke spam!