Konkrete eksempler på læringsaktiviteter og digital tilrettelegging i fleksible undervisningstilbud
Omvendt undervisning
I omvendt undervisning forbereder den lærende seg til undervisningsøkten ved å se video, høre en podkast, lese pensum eller lignende. Kunnskapsstoffet presenteres gjerne i en introduksjonsmodul som kan inneholde ulike innholdselementer, for eksempel video, podkast, tekster og quizer. Dette kan kombineres med refleksjon eller andre konkrete forberedelsesoppgaver. Deretter møtes alle i sanntid, digitalt eller fysisk, for å anvende teorien i diskusjoner eller andre læringsaktiviteter.
Råd og tips
- Forklar metodikken for de lærende.
- Vær tydelig på forventninger om at forberedelser må være gjennomført for å få maksimalt utbytte av undervisningsøkten.
- Gi de lærende tilgang til ulike typer fagressurser før undervisningsøkten, for eksempel video (bruk gjerne tilgjengelige videoer på nett), lesestoff eller andre ressurser.
- Ikke fall for fristelsen til å bruke tid på gjennomgang av innhold for dem som ikke har forberedt seg. Det vil undergrave metodikken.
- Bruk undervisningsøkten til diskusjon, oppgaveløsning, spørsmål og annen samhandling.
- Gi de lærende mulighet til å presentere det de har jobbet med.
Ekstra ressurser
Konteksten for denne podkastepisiden er fra UH-sektoren, men innholdet bør være relevant for annen undervisning tilrettelagt for voksne/voksen ungdom.