Omvendt undervisning - Fleksibel utdanning Norge

I omvendt undervisning forbereder den lærende seg til undervisningsøkten ved å se video, høre en podkast, lese pensum eller lignende. Kunnskapsstoffet presenteres gjerne i en introduksjonsmodul som kan inneholde ulike innholdselementer, for eksempel video, podkast, tekster og quizer. Dette kan kombineres med refleksjon eller andre konkrete forberedelsesoppgaver. Deretter møtes alle i sanntid, digitalt eller fysisk, for å anvende teorien i diskusjoner eller andre læringsaktiviteter.

Råd og tips

  • Forklar metodikken for de lærende.
  • Vær tydelig på forventninger om at forberedelser må være gjennomført for å få maksimalt utbytte av undervisningsøkten.
  • Gi de lærende tilgang til ulike typer fagressurser før undervisningsøkten, for eksempel video (bruk gjerne tilgjengelige videoer på nett), lesestoff eller andre ressurser.
  • Ikke fall for fristelsen til å bruke tid på gjennomgang av innhold for dem som ikke har forberedt seg. Det vil undergrave metodikken.
  • Bruk undervisningsøkten til diskusjon, oppgaveløsning, spørsmål og annen samhandling.
  • Gi de lærende mulighet til å presentere det de har jobbet med.

Meld deg på nyhetsbrev

Vil du få med deg siste nytt fra oss? Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Du vil få en epost for bekreftelse av påmeldingen. Husk å sjekke spam!