FuNkon23: DU MØTER - Fleksibel utdanning Norge

Gå til programoversikten her

Konferansier Oddbjørn By er Memo-forfatter og tidligere verdensrekordholder i hukommelse. Gled deg til fun and games, og nyttige tips mellom programinnslagene. Han holder også et lengre innlegg der du får gode verktøy til å huske i hverdagen – men også presentasjoner, navn, språk, avtaler, kurs/eksamen og mye mer. 

Innlegg: Hukommelse og konsentrasjon: verktøy og tips
Eksamen føles ofte som en hukommelsestest. Da er det nyttig å få tips fra en hukommelsesmester. På kurset får du tips og nyttige øvelser til å huske presentasjoner, navn, språk, eksamen og mye mer. Oddbjørn By er tidligere verdensrekordholder i hukommelse. Han er kjent fra Norske Talenter, Puls, Newton med flere. Både den amerikanske mesteren, og verdensmesteren i hukommelse startet med Memo-boka, så Oddbjørn By er ikke bare god til å huske, han er god til å lære fra seg. Bruk litt tid denne dagen, på noe som du får nytte av resten av livet. 

Gå til programoversikten her

Odin er til daglig rådgiver for skole hos kommunalsjef for oppvekst i Randaberg kommune. Han har tidligere vært IT-konsulent, lærer og skoleleder, og har bred praktisk erfaring med en rekke ulike IT-løsninger både i klasserommet og på serverrommet. Randaberg kommune har i mange år vært fremoverlent i bruk av teknologi både for elever og lærere, og Odin brenner for at løsninger skal være tilgjengelig for alle og ikke bare ildsjelene. AI har lenge vært et interessefelt og han laget løsningen «AI i Randabergskolen» som den første løsningen til bruk i skolen. I denne nettressursen får alle lærere og elever tilgang til en stor språkmodell og opplæring i hvordan de skal bruke den på en god måte i skolearbeidet. 

Innlegg: ChatGPT, det ultimate verktøy eller en vederstyggelighet? 
Meningene er mange og sterke etter ChatGPTs inntreden i offentligheten, og spesielt i utdanningsfeltet. Hvordan skal vi forholde oss til kunstig intelligens i form av språkmodeller i utdanningssektoren uten å havne i en form for apati? Det er ikke forsvarlig å late som om det ikke eksisterer, eller si at ingen skal bruke det eller at det skal brukes til alt. Randaberg kommune var først ute med å tilby både elever og lærere tilgang til OpenAI sine språkmodeller, og satte det inn i en pedagogisk kontekst hvor alle skal bruke det. I løpet av 45 minutter skal du få vite hva Randaberg gjorde, hvorfor de gjorde det og hvordan. Du skal få vite mer om de pedagogiske vurderingene og hvordan de løste personvernutfordringene knyttet til at elever skal bruke denne nye teknologien. Det vil også bli anledning til å stille oppfølgingsspørsmål til slutt. 

Gå til programoversikten her

Cathrine V. Felix er førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet, og har doktorgrad i filosofi fra Lunds universitet i Sverige. Hun har publisert arbeider om blant annet kunnskap, kunstig intelligens og lærerrollen, digitale vennskap, død og digitale medier, etnisk rensning, whistleblowing og moderne teknologi, ambivalens og inkluderingsbegrepet. For tiden jobber hun med tematikken chatboter som ChatGPT. 

Innlegg: Intellektuell latskap og mental utholdenhet. Et foredrag om kunstig intelligens.  I en verden der kunstig intelligens tar stadig større plass, er det viktig å reflektere over teknologiens innvirkning på oss. Hvordan påvirker kunstig intelligens vår vilje og kapasitet til å engasjere oss dypt i krevende oppgaver? Mister vi gradvis evnen til å takle komplekse gjøremål? Dette foredraget tar opp bekymringer knyttet til intellektuell latskap og undersøker hvordan vi kan finne en balanse mellom bruk av kunstig intelligens og bevaring av mental utholdenhet. Ved bruk av eksempler og forskningsfunn, utforsker jeg hvordan vi kan dra nytte av kunstig intelligens samtidig som vi bevarer evnen til kritisk tenking og kreativitet. 

Gå til programoversikten her

Kristina Areskoug Josefsson er professor i Work-integrated learning ved University West, Trollhättan i Sverige og professor II på Oslo Met i Norge. Kristina har bred undervisningserfaring på bachelor, master og PhD-nivå og forsker blant annet på samskaping av digitale kurser og undervisning i seksuell helse for helse- og velferdsprofesjoner. Kristina har også bakgrunn som fysioterapeut og virksomhetsutvikler, og har stor interesse for praktisk endringsarbeid og livslang læring.  Hun er professor in Work-Integrated Learning, University West, Trollhättan, Sweden & Professor II, Oslo Met, Oslo, Norway) 

Innlegg: Hvordan få studenter å lese pensum? Erfaringer med å bruke et digitalt læringsverktøy.  Mange lærere opplever at studentene ikke ser viktigheten av å lese pensum og derfor ikke gjør det nok. Digitale verktøy kan støtte og motivere studenter i akademisk lesing på ulike måter, men også engasjere og utvikle læreres pedagogikk. Foredraget viser egne erfaringer med hvordan digitale verktøy kan støtte akademisk lesing og interaksjon med pensum, og hvordan det også har påvirket pedagogikken. 

Flere foredragsholdere blir presentert fortløpende.

Meld deg på nyhetsbrev

Vil du få med deg siste nytt fra oss? Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Du vil få en epost for bekreftelse av påmeldingen. Husk å sjekke spam!