Politisk arbeid i FuN - Fleksibel utdanning Norge

Som interesseorganisasjon for fagfeltet fleksibel utdanning og opplæring jobber vi for de beste rammevilkårene for å levere fleksibel læring. Vi fremmer utdannings- og kompetansepolitikk som bidrar til bedre utdannings- og opplæringsmuligheter for alle, hele livet.

Politisk debatt og spørsmål fra salen med Lise Selnes, Arbeiderpartiet Marit Knutsdatter Strand, Senterpartiet Kari-Anne Jønnes, Høyre Maja Henriette Jensvoll sentralstyremedlem, Utdanningsforbundet og Kai Øivind Brenden nestleder, Sykepleierforbundet

FuN og Norske utdannings- og studiesentre sitt arrangement under Arendalsuka 2024: Lise Selnes, Arbeiderpartiet Marit Knutsdatter Strand, Senterpartiet Kari-Anne Jønnes, Høyre Maja Henriette Jensvoll sentralstyremedlem, Utdanningsforbundet og Kai Øivind Brenden nestleder, Sykepleierforbundet

Helhetlig og fleksibel læring hele livet

FuN jobber for at utdanning skal være tilgjengelig for alle, uavhengig av bosted, livssituasjon eller individuelle behov.

Om fleksibel læring

Hva er fleksibel læring?

Fleksibel utdanning eller opplæring der den lærende har stor grad av valgfrihet når det gjelder hvor, når og hvordan læringsaktiviteter gjennomføres.

Hvorfor fleksibel læring?

Fleksible utdannings- og opplæringstilbud kan bidra til å tette kompetansegapet i arbeidslivet, og dermed håndtere store samfunnsutfordringer. Fleksibel læring har lenge vært et tillegg til tradisjonelle utdannings- og opplæringstilbud. I senere tid har fleksibel læring blitt mer og mer etterlyst av både samfunnet og den enkelte lærende. Endringstakten i arbeidslivet skaper større behov for fleksibel læring enn noen gang.

Fleksibel læring er nødvendig for:

Beredskap: kontinuitet og omstilling i utdanning og opplæring under kriser som pandemier og naturkatastrofer.

Inkludering: slik at flere får kompetanse til å komme inn i arbeidslivet.

Livslang læring: gir arbeidstakere mulighet til kontinuerlig kompetanseheving i kombinasjon med jobb.

Omstilling: påfyll av kompetanse i tråd med arbeidslivets behov.

FuN mener

FuN mener at vi kan sikre at alle har tilgang til fleksibel læring av høy kvalitet hele livet ved å:

  • Kvalitet
    • Gjenopprette utviklingsmidler for fleksibel og desentralisert utdanning som et innovasjonsfond for fleksibel og livslang læring
    • Utvikle nasjonale kvalitetsverktøy for fleksibel og livslang læring, basert på eksisterende kvalitetsrammeverk.
    • Etablere en godkjenningsordning for tilbydere av fleksibel og livslang læring basert på nasjonale kvalitetskriterier
    • Styrke og videreutvikle Fleksibel utdanning Norge til et nasjonalt kompetansesenter for fleksibel utdanning og opplæring
    • Sikre at lærere har kompetanse i nettundervisning og digital læringsdesign
  • Kunnskap
    • Forbedre nasjonal statistikk for tilbud og deltakelse i fleksibel læring i, for eksempel, studiebarometeret og nasjonale tilstandsrapporter
    • Øremerke bevilgninger til forskning for å få bedre innsikt i, og kunnskap om læringsutbytte, læringsformer og målgruppene for fleksibel og livslang læring
  • Samarbeid
    • Skape flere fellesarenaer for utvikling og innovasjon i utdanning og opplæring
    • Videreutvikle en digital plattform for samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og arbeidslivet ved å videreutvikle eksisterende plattformer
    • Styrke og videreutvikle bransjeprogrammer og Kompetansepluss
    • Videreutvikle Balansekunst-modellen til et helhetlig nasjonalt system for verdsetting av kompetanse oppnådd i arbeidslivet
    • Utvikle en langtidsplan for livslang læring for å gi retning og forutsigbarhet

Nyttige lenker

Aktuelt

Høyere yrkesfaglig utdanning i vinden

Les mer

Fleksibel læring prioriteres av politikere

Les mer

FuN og NUs arrangement «Vi har løsningen på lærer- og sykepleierkrisen»

Les mer

Meld deg på nyhetsbrev

Vil du få med deg siste nytt fra oss? Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Du vil få en epost for bekreftelse av påmeldingen. Husk å sjekke spam!