På skolebesøk med Elevorganisasjonen
Publisert 28. mai 2025
Mens skjermdebatten raser, er Elevorganisasjonen opptatt av å styrke sitt kunnskapsgrunnlag for å ivareta norske elevers interesser når det gjelder bruk, eller manglende bruk, av teknologi, spesielt KI, i skolen. Det er FuN også opptatt av. Derfor dro vi alle sammen til Drammen, tirsdag 27. mai for å dra på skolebesøk til Akademiet. Sentralstyremedlem Victoria Madelen Kjeksrud gikk selv på denne skolen, påtroppende leder Martine Løkken Svendsen har sin erfaring fra offentlig videregående skole.

Om Akademiet
Kjetil Eide er styreleder både i Akademiet og i FuN, og var vertskap for besøket sammen med Markedsansvarlig Siri-Kristin Jensen og rektor Endre Helsem.
Disse innledet med å fortelle en del om Akademiet, og siden dette også skal være en medlemsspotlight, gjengir vi noen av interessepunktene for vårt nettverk.
Nettundervisning: Selv om akademiet har campuser over det ganske land, inkludert ungdomsskoler, tilbyr de 240 fag på nett.
Innovasjon: Akademiets filosofi bygger på at læring er avhengig av gode relasjoner mellom elev og lærer. Lærerne skal ha tillit og autonomi, og de skal først og fremst være tilgjengelige for elevene. Dette gir seg blant annet utslag i at også elevene har tilgang på rommene der lærerne oppholder seg, og skoledagen er lagt opp etter en form for omvendt undervisning, der elevene har en veiledet forberedelses økt, en lengre felles undervisningsøkt, og så en veiledet konsolideringsøkt.


Nå er Akademiet i gang med en forsøksklasse i Oslo der all læring skal springe ut av elevenes interesser og motivasjon. Tenk Montessori, tenk Agora, tenk Palo Alto -og forestill deg så noe annet… Vi satser på at vi får vite mer allerede på FuNKon25, så følg med.
Kunstig intelligens
Vi var først og fremst kommet for å lære om hvordan Akademiet bruker kunstig intelligens, og det ble tid til å gå omkring og snakke med både elever og lærere.
For det første bruker elevene skolens egen chatbot, satt opp på ChatGPT etter Randaberg-modellen slik som på mange andre utdanningsinstitusjoner, i eget læringsarbeid. Lærere veileder dem i å bruke den til å gi tilbakemelding på tekst, kode og andre utkast i arbeidsprosesser.
I tillegg jobber akademiet med å utvikle en vurderings-bot sånn kan knyttes til læringsmål, vurderingskriterier og hjelpe lærere til å vurdere og gi tilbakemelding på tekster. På samme måte skal denne bot-en støtte elevene i deres egenvurderinger.
Formålet er at elevene skal lære smartere med bruk av verktøyet til egenvurdering, og at bot-en skal bli så god at den kan avlaste lærerne i deres vurderingsarbeid, slik at de bruker mindre tid på retting og mer tid sammen med elevene.
Prosjektet skal følgeforskes, og prof. Irina Engeness ved Høgskolen i Østfold leder prosjektet, som har fått tittelen: AI-EXCAfL – Kunstig intelligens for forbedret tverrfaglig vurdering for læring.- Følge prosjektets hjemmeside, hvis du ikke vil vente helt til FuNKon29.