Norway 100% Online - Fleksibel utdanning Norge

Back to front page

Have a good plan. Create a good structure.

Torunn Drage Roti, interviewed by Kari Olstad January 24th 2024

BI Norwegian Business School is proud to be a triple accredited business school, but is also a pioneer in online education, developing its own LMS in the nineties and distributing teaching online even before the world wide web. That is why we wanted to talk to them for the project “100% Online”. We went to Nydalen to interview Torunn Drage Roti, lecturer at a BI online introductory course. That turned out to be an insightful conversation, and we wanted to share the highlights here on the project blog.

Et portrett av en dame som ser inn i kamera
Torunn D. Roti, Handelshøyskolen BI

Except for what we have come to know as the “corona ad hoc zoomification”, Roti was quite new to online teaching. We found that she therefore offers some very interesting post-corona insight to the subject.

The online studies at BI are structured within a set frame to make sure the online learning experience for students is as seamless as possible. The creativity of the lecturers and developers must flourish within these frames. The students in the introduction course have access to a learning path where Roti has created and organised learning videos, summaries and exercises. “In addition, we have live webinars which are not mandatory but where I aim to add additional value. It can be summaries, something new and relevant or deeper explanations of difficult concepts.”

She believes that structure is a key to success in her online course. “Yes, we thoroughly and methodically prepare our students for the final exam. To be able to sit for the exam, the students will need to complete, and pass, work assignments. And to rehearse for the assignments we give them exercises. The learning process is a sequenced and timed suggestion, but except from the mandatory assignments to keep them on track, the students have full flexibility to work with the content of the subject.” Roti believes that flexibility can work well for some, but tells us that her students usually express that they want clear instructions on what to do and when to do it. And she adds another little tip to educators who create their own learning paths or otherwise structure content in the VLE: “When you add new and fantastic content, remove the old or less relevant so that the students don’t get confused or overwhelmed.”

BI has a routine of surveying all students mid-term and at the end of each course. Roti’s students usually express a high rate of satisfaction, and she uses the feedback to improve her course further. “Especially the mid-term review is good for adapting and improving the course and tuition for that particular student group.”

To summarise the main advice from the BI lecturer to teachers and developers who are new to online is “Have a good plan and create a good structure.”

The other cases:

Karense Foslien er grunnlegger av nettskolen NoTe (Norwegian Teaching), men for svært mange som har lært seg norsk de siste årene er hun best kjent under YouTube-aliaset «Norsklærer Karense».

NoTe er først fremst en språkskole med Norsk fra A1 til C2, yrkesnorsk, forretningsnorsk, men også engelsk, samfunnsfag og suggestopedi. Det siste kommer vi tilbake til, men det ser ut som om Karense lever etter samme motto som et berømt joggeskomerke: Just do it!

Vi tok turen opp til fargerike Startblokka i Groruddalen for å lirke ut Karenses beste tips:

Første tips er å ha god og oversiktlig struktur i læringsplattformen slik at studentene vet hva de skal gjøre og hvordan de skal finne frem. NoTe har laget en kursguide i form av en video som forteller studentene hvordan de kan bruke kurset, og den virker tydeligvis godt siden de får få spørsmål av «teknisk» art.

Men så viser det seg at NoTe slett ikke baserer seg på fast struktur i selve kursinnholdet. Tvert imot. Språkkursene er ikke lagt opp som strengt oppmerkede læringsstier, men kan heller sammenlignes med smågodthylla i butikken. Studentene skal kunne plukke ressurser som motiverer dem, pirrer nysgjerrigheten eller interesserer dem på andre måter. Hvert kurs har et enormt antall tekstsider, videoer, podcaster, lytteoppgaver, skriveoppgaver og så videre som studentene kan velge ut og bryne seg på i eget tempo og selvvalgt rekkefølge. Og skjer det  noe spennende i norsk offentlighet så dukker det sannsynlig vis opp en ny og aktuell ressurs inne i kurset.

Og her kommer vi tilbake til suggestopedien og andre tips: Det skal nemlig være gøy og motiverende å lære. Kursdesignen innebærer å foreslå. Valgfrihet og positiv motivasjon vil i seg selv kunne virke læringsfremmende.

Og så skyter Karense inn at mesteparten av suksessen nok skyldes teamet hennes. Et lite utvalg svært dyktige og solide pedagoger som også er innovative og har en samlet erfaringspott med voksenopplæring, design av digitale læringsressurser, sosiale medier i læring, litt mer gründervirksomhet, prosjekterfaring og en hel del andre nyttige kompetanser. Det skal nemlig også være gøy å lære bort! Når lærere og kursutviklere får bruke kreativiteten sin og gjøre ting de selv synes er artig og spennende skinner det gjennom til studentene. Det er Karenses grunnleggende teori.

Men alt er selvfølgelig ikke bare lek og moro. Studentene kan tvert imot være svært tradisjonelle i sin tilnærming til læring og ha et ønske om å bli instruert. Da er den tredje suksessfaktoren å være tett på studentene. De skal få tilbakemelding på skriftlige oppgaver, kan være med i videomøter hver uke og de skal oppleve at det er lav terskel for å ta kontakt, stille spørsmål og få svar.

Og tett på kommer de i sosiale medier. Karense er skolens ansikt utad, og på en måte sin egen merkevare. Med over tusen små videosnutter på YouTube og tilstedeværelse på Facebook er hun på samme tid nærværende og litt superstjerne for et samfunn av norskinnlærere som også hjelper og støtter og forklarer hverandre i kommentarfeltene. Man kan si at Karense er navet i et hjul der eikene består av både formell opplæring og uformelle læringsnettverk.

Selv om ikke alle kan være YouTuber eller håndplukke sine egne team, mener Karense bestemt at mye av det hun gjør er tilgjengelig for alle:

  1. Prøv å ha det moro på jobb. Om du har det gøy er det sannsynlig at det blir morsommere for den som skal lære også.
  2. Gjort er viktigere enn perfekt.
  3. Ikke vær redd for å prøve noe nytt. I beste fall blir det en suksess, i verste fall en erfaring å lære av.

Just do it!

Meld deg på nyhetsbrev

Vil du få med deg siste nytt fra oss? Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Du vil få en epost for bekreftelse av påmeldingen. Husk å sjekke spam!