Marianne Haglia
Marianne Hagelia er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap ved Høgskolen i Østfold på fakultet for lærerutdanninger og språk, Institutt for pedagogikk, IKT og læring. Hun har en doktorgrad i utdanningsvitenskap ved lærerutdanningen på NTNU og er forfatter av boken Digital studieteknikk: hvordan lære i informasjonssamfunnet, Cappelen Damm Akademiske.
Marianne har vært med på å utvikle rammeverket for profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) ved Senter for IKT. Hun har arbeidet med nettbasert undervisning siden 1998 og har erfaring med forskjellige former for nett- og samlingsbasert undervisning (synkron, asynkron og MOOC) på forskjellige plattformer. Ved innføring av Canvas på USN våren 2017 ledet hun den pedagogiske opplæringen av ansatte, og har selv brukt Canvas i flere år. Hun har lang erfaring i kollegaveiledning i høyere utdanning i pedagogisk bruk av IKT fra blant annet Seksjon for IKT ved Høgskolen i Vestfold, Seksjon for medie- og kommunikasjonsteknologi ved Høgskulen i Volda, som leder for nettundervisning ved Høgskolen i Telemark og som pedagogisk leder ved det Digitale læringsverkstedet ved Høgskolen i Østfold.
Digitalisering i utdanning, pedagogisk bruk av teknologi og digitale ressurser, e-læring og nettundervisning er i dag hennes arbeidsoppgaver ved USN, og hun veileder daglig i metodikker som: læringsdesign, blandet læring (blended learning), omvendt undervisning (flipped classroom), kreativ bruk av Office 365 og Google Workspace, medieproduksjon, mappemetodik, blogg som læringsverktøy, bruk av generativ AI i utdanning mm.
Profil Høgskolen i Østfold: Marianne Hagelia – Avdeling for lærerutdanning (hiof.no)