Innsikter fra Bologna
Fremtidens utdanning formes nå. KI utfordrer høyere utdanning som aldri før. I verdens eldste universitet, Universitá di Bologna, samlet seg over 300 personer fra hele verden til å lære og dele erfaringer om akkurat dette.
Publisert 18. juni 2025
På EDEN 2025 Annual Conference denne uken møtte vi forskere, pedagoger og teknologieksperter fra hele verden – og Norge var godt representert med delegater fra: NLA Høgskolen, Kristiania, Addisco, HK-dir og UiA.

Bilde: Norske deltagere på EDEN2025 fra Kristiania, ICDE og NLA Høgskolen
Gjennom et tre-dagers program var KI det store overordnede temaet. Eleni Simeou Askim deltok fra FuN og deler hennes innsikter:
Fusk som systemproblem – ikke bare studentproblem
Et viktig tema under konferansen var vurdering og fusk i en tid med KI. Flere innlegg, blant annet fra Stephen Murgatroyd, utfordret samlingen og pekte på at fusk er et resultat av dårlig vurderingsdesign. Flere innleggsholdere mente at det må utvikles vurderingsformer som speiler virkeligheten og vektlegger praktiske ferdigheter, refleksjon og problemløsning. Igjen fikk vi høre at nåværende vurderingssystemer og vurderingsformer er kanskje det som hindrer innovasjon i utdanning mest.
Studenter som medskapere
Noe av det mest spennende som ble et gjennomgående budskap på konferansen var at studenter ikke bare skal være mottakere av utdanning, men aktive medskapere i læringsdesign. «Co-creation» gir økt eierskap, bedre tilpasning, og skaper engasjement. Å inkludere studentene i utvikling av både innhold og vurderingsformer er et viktig grep for fremtidens utdanning.

Bilde: Hanne Kristin Dypedal og Per Ivar Kjærgård deler deres arbeid med studentpersonas
KI er fortsatt i startgropa
KI ble omtalt fortsatt som i «horseless carriage»-fasen: Vi forstår teknologien dårlig, retningslinjene henger etter, og det er fortsatt mye varsomhet i utdanningen. Likevel finnes det små lommer av innovasjon som viser vei. Skal utdanningsinstitusjonene lykkes med KI, krever det innovative ledere og en vilje til å eksperimentere og samarbeide på tvers.
Fremtidens kompetansebehov – menneskelig kompetanse
Gianluigi Greco trakk frem kompetanse som vi fortsatt trenger, og som KI ikke kan erstatte i nær fremtiden:
– Evne til langsiktig og kritisk tenkning
– Å kunne avdekke feil og falsk informasjon
– Å kunne stille gode spørsmål
– Språk og skriveferdigheter – særlig skriving av unike tekster
Og ikke minst: empati og mellommenneskelige relasjoner
Kvantedatamaskiner!
Det ble også pekt på at kvantedatamaskiner vil snu opp-ned hvordan vi forstår både læring og teknologi. Derfor er det viktig å ikke bare reagere på endringene, men aktivt forme fremtiden vi ønsker.

Oppsummert: mange av trendene vi ser rundt KI er både europeiske og globale. EDEN-konferansen er en verdifull møteplass, både for å få bekreftet det vi selv erfarer i Norge, og for å hente innsikt i hvordan pedagoger i andre land møter de teknologiske endringene som utfordrer utdanning i større grad enn kanskje til og med internettet en gang gjorde.