Høringer før sommerferien
FuN har vært aktive og sendt inn flere høringssvar og innspill til utdanningspolitikken rett på tampen av semesteret.
Publisert 24. juni 2025

Høringssvar til NOU 2025: 1 «Felles ansvar, felles gevinst«
Skal Norge lykkes med en reell kompetansereform, må fleksibel læring løftes fra gode intensjoner til konkrete tiltak. FuN mener det trengs sterkere satsing på kvalitet, kompetanse i digital og fleksibel læringsdesign, og investeringer i digitale løsninger, forskning og økonomiske rammebetingelser.
Vi trenger mer kunnskap om hva som virker, flere verktøy for å dokumentere realkompetanse, og ikke minst: at utdanningstilbydere får en tydelig stemme i nasjonal kompetansepolitikk.
Vårt høringssvar kan lastes opp fra fleksibelutdanning.no
Innspill til fellesskoletvalget
Fellesskolen er en bærebjelke i norsk utdanning, men skal den fortsette å være relevant, må den utvikles i takt med samfunnet rundt. Fleksibel utdanning Norge (FuN) peker særlig på behovet for økt fleksibilitet og kompetanseheving blant lærere – spesielt innen digital undervisning og bruk av ny teknologi som kunstig intelligens. Skal alle elever få like muligheter, uansett hvor de bor eller hvilke behov de har, må lærere få verktøy og støtte til å undervise godt både fysisk og digitalt. Her spiller også private og ideelle skoler en viktig rolle som innovasjonsmotorer, og erfaringene derfra bør i større grad løftes inn i utviklingen av fellesskolen.
Innspill til Kompetansebehovsutvalget
FuN har sendt innspill om hvordan digital teknologi påvirker kompetansebehovene i arbeidslivet, og hvordan disse behovene kan møtes.
FuN mener det haster å løfte den digitale kompetansen i hele utdanningssystemet særlig når det gjelder kunnskap om nettbasert undervisning, læringsdesign og bruk av kunstig intelligens (KI). FuN opplever at dette mangler i både lærerutdanninger og i etter- og videreutdanningstilbud for lærere. Altfor få lærere og forelesere har både kunnskap og erfaring med dette og det trengs for å møte forventningene fra dagens elever og studenter. De må lære å bruke teknologien smart, trygt og kritisk. FuN har mange eksempler fra våre medlemmer på hvordan KI og digital teknologi kan brukes til å frigjøre tid og styrke relasjonene i klasserommet.
Høringssvar til forslag om ny opptaksforskrift for høyere utdanning
FuN mener det er viktig at flest mulig kan møte best mulig forberedt til høyere utdanning -at sjansen til å fullføre, modnes og ta gode valg er viktigere enn å starte rett fra videregående.
Vårt høringssvar ligger på regjeringen.no: