FuN og NUs arrangement «Vi har løsningen på lærer- og sykepleierkrisen»
Møtet var i Samfunnsteltet tirsdag 13. august kl.0800. Gå til arrangementssiden for mer informasjon. Se opptak nederst i saken.
Enighet og uenighet preget debattene om blant annet:
🔗 Styrking av campusutdanningene OG distriktsvennlige utdanninger.
💰Større forutsigbarhet i distriktsvennlige utdanninger.
🧮 Fjerne karrakterkravet på utdanningene (!).
Her følger flere innsikter fra arrangementet:
👩🎓 Mette Halvorsen Hornseth sa at studiesentrene får tak i pluss-studentene, det er dem som ikke ellers ville tenkt på å ta utdanning.
➗ Mette slo også et slag for delte stillinger: At undervisere har deler av stillingene sine i praksisfeltet. Hun mener en slik praksisnærhet vil bidra til høyere kvalitet i utdanningene.,
👩⚕️Gunnbjørg Engehagen, rektor ved Fagskolen i Agder nektet å godta premisset om at utfordringen bare ligger i utdanningene. Hun mener vi må tørre å tenke nytt om organiseringen av sektoren. Fagskolene kan være med å fylle kompetansegapet som ligger mellom helsefagarbeidere og sykepleiere. Jeg tør foreslå at skolen også kan tåle en gjennomgang av hvem som skal gjøre hvilke oppgaver.
🤖 Kai Øivind Brenden nevnte også teknologisk utvikling, og dermed teknologikompetanse som et grep i helsesektoren.
🔎 Marit Knutsdatter Strand (Sp) Hadde fått øynene opp for forskningsarbeid i kommunene som en nøkkel. Nytt for meg også, men tankevekkende.
🏫 Kari-Anne Jønnes (H) mente at sterke campusbaserte utdanninger må være ryggraden i disse utdanningene, men med desentraliserte og fleksible utdanninger som et tillegg. Mens Lise Selnes (A) sa at UH-sektoren kan levere desentralisert utdanning av høy kvalitet, men anerkjenner at det koster.
🎓 💉 Det er vel trygt å konkludere med at både utvikling av fleksible og desentrale høyskole- og universitetsutdanninger, bruk av studie- og utdanningssentre og nye høyere yrkesfaglige utdanninger kommer til å bli viktige. Og at tilgjengelighet ikke skal settes opp mot kvalitet.