Fra nevrovitenskap til nettkurs
Fleksibel utdanning Norge og Research and Education Network (REN) hadde seminar om hvordan lage gode digitale kurs og læringsressurser.
Publisert 31. oktober 2025
FuN og REN har mange felles medlemmer. Det er jo ikke så rart, da vi alle beskjeftiger oss med læring og teknologi. FuNs medlemmer liker å være «fremme i skoene», for å bruke en klisje, og det samme er naturligvis viktig for edtech-bransjen. Derfor syntes vi det var på tide med et felles medlemsmøte, og det syntes tydeligvis nesten 100 av medlemmene våre også, siden de meldte seg på til faglig påfyll på Campus Kristiania i Urtegata i Oslo.


Trekkplaster og hovedtaler var Olav Schewe, Superstudenten med Superhjernen (dette er ikke bare smiger, men alluderer til to av bøkene hans).
Olav bringer nevrovitenskapen inn i pedagogikken. Hva skjer egentlig i hjernen når vi lærer? Og hvordan kan vi bruke den kunnskapen til å designe bedre kurs og undervisning? Med enkle ord og bilder, konkrete eksempler og gjennom å engasjere oss i øvelser og eksperimenter gjorde han komplisert stoff tilgjengelig. Det føltes nesten som å få en oppskrift på læringsdesign. Og det beste av alt er at dette var like nyttig stoff enten du underviser på digitale flater eller i et klasserom.

Det var godt å se at lærere og læringsdesignere hadde fått ta turen. Også studentene som var til stede sa de hadde godt utbytte av innlegget.
Etter en kort og sosial lunsj, var det tid for praktisk workshop med fasilitatorer fra Wittario, Attensi, Videocation og Storyboard. Vi satt i grupper og fikk i oppgave å bruke kunstig intelligens til å lage et nettkurs. Vi brukte ulike chatboter, som ChatGPT, Le Chat og Copilot til alt fra å lage læringsmål og manuskripter, som vi så matet inn i annen generativ KI, for eksempel Google Notebook LM og Heygen for å få bilder, videoer, quizer og annet læringsmateriell. Også billed- og videoredigeringsprogrammer, som Clipchamp og Adobe Express, har god hjelp av KI, og vi brukte samarbeidsflater som Padlet og Miro.

Nå hadde vi det morsomt med å generere mye innhold på kort tid. Det var likevel flere som mente at verktøyene kan komme i veien for samarbeidet, ved at man blir for mye fokusert på, og kanskje knyttet til, resultatene fra KI-ene. Noen savnet samarbeidsmuligheter direkte i chatbot-en, og fikk til svar at funksjonene finnes både i ChatGPT og Copilot, om enn ikke like tilgjengelig i alle versjoner. Utviklingen går fort, og vi trenger slike møteplasser for å holde oss oppdatert.
Takk til dere som kom langveis fra med fly, og kortveis fra til fots og alle midt imellom. Og om du ikke kom i det hele tatt kan du gjerne kontakte oss med ønsker om både temaer og arenaer for faglig påfyll for fremtiden.