Årets nettpedagog 2022 er Magnus Nohr
Magnus Nohr! Magnus er førstelektor på Institutt for pedagogikk, IKT og læring Høgskolen i Østfold.
Rekken av nominerte var svært tett og sterk i år. Kvalitetsutvalget fikk derfor en krevende oppgave når vinneren skulle kåres, men etter en grundig prosess og lange diskusjoner ble det fattet en avgjørelse. Det er organisasjonen Fleksibel utdanning Norge (FuN) som står bak prisen. Formålet er å synliggjøre og fremheve kvalitet i nettundervisning. Prisen ble delt ut av leder for FuNs kvalitetsutvalg, Mette Villand, på årskonferansen FuNKon22. Espen Wilberg fra Høgskolen i Østfold tok i mot prisen på vegne av Magnus Nohr. Vinneren selv var opptatt med andre forpliktelser, men kom selvsagt inn og takket for prisen på videooverføring.
Det er flere grunner til at avgjørelsen falt på denne kandidaten. Magnus oppfyller godt samtlige av de tre kriteriene som ligger til grunn for prisen:
- Å tilrettelegge for kvalitet i nettbaserte læringsprosesser
- Å bruke teknologi på en pedagogisk måte i undervisningen
- Bidra til å videreutvikle nettbasert og fleksibel undervisning
Årets nettpedagog 2022 deler generøst av egne undervisningsopplegg og idéer til andre og er til stor inspirasjon for fagfeltet. Samlet har han rundt 1,5 millioner visninger på YouTube.
Kvalitetsutvalget la særlig vekt på Nohrs arbeid med å tilgjengeliggjøre læringsinnhold for alle, gjennom universell utforming og med vekt på studentaktive løsninger. Han brenner for at alle skal ha mulighet til utdanning og bruker teknologi aktivt for å skape inkluderende løsninger. Gjennom egne erfaringer som dyslektiker har han selv designet mange av de teknologiske løsninger for å kunne fungere som både student og lærer.
Magnus er trolig kjent for mange gjennom sitt arbeid med MOOCs, og har gjennom de siste årene jobbet aktivt med å bygge et solid fagmiljø for IKT og læring på sin utdanningsinstitusjon.
Fra juryens begrunnelse:
“Kvalitetsutvalget mener årets prisvinner utmerker seg for sitt arbeid med å tilgjengeliggjøre læringshold for alle gjennom aktiv bruk av teknologi for inkluderende løsninger. Hans generøse deling av egne idéer og ressurser har stor betydning for fagfeltet.»