NKI nettstudier er kåret til Årets nettpedagog 2024 - Fleksibel utdanning Norge

Prisen deles ut hvert år til noen som: tilrettelegger for kvalitet i fleksible læringsprosesser; bruker teknologi på en pedagogisk måte i undervisningen og bidrar til videreutvikling av fleksibel undervisning.

Øyvind Grønflaten, Anne Kari Røise, Kaisa Markhus og Martin Moen Albrektsen er vinner-teamet
Bilde: Ebba Køber

Dette sier juryen i sin begrunnelse:

Kvalitetsutvalget la vekt på vinnernes systematiske utvikling av en egen metodikk, Praksisnær dybdelæring i et interaktivt univers (PLIS), for nettbasert og fleksibel undervisning ved Fagskolen NKI Nettstudier. PLIS fremstår som en tilnærming til pedagogisk design som bidrar til studentenes læringsprosess, blant annet gjennom bevisst bruk av språk og teknologi.

 Teamet fra NKI Nettstudier Fagskoler besto av Kaisa Markhus (fagansvarlig), Øyvind Grønflaten (faglærer), Martin Moen Albrektsen (læringsdesigner) og Anne Kari Røise (læringsdesigner).

 –Det gode samarbeidet mellom fagansvarlige og læringsdesignere har vært svært verdifullt for å lage engasjerende læringsaktiviteter. Samarbeidet med We Are har virkelig vært med å løfte det interaktive innholdet som vi nå planlegger å ta i bruk i flere studier. Vi har også hatt et studentpanel som fikk teste løsningen underveis som opplevde innholdet mer ekte og relevant. Sammen har vi løftet læringsopplevelsen, sier Anne Kari Røise læringsdesigner og prosjektleder, NKI Nettstudier.

I samarbeid med TASK og We Are Learning har de gjennom prosjektet PLIS utviklet en egen PLIS-metodikk. Metodikken er nøye utprøvd i utdanningene HR-konsulent og Ledelse og økonomistyring. PLIS er et prosjekt støttet av HK-dir.

PLIS-metodikken har dannet grunnlaget for NKIs pedagogiske rammeverk som både beskriver den konkrete strukturen våre nettbaserte fagskoleutdanninger skal ha og de nettpedagogiske prinsipper som skal ligge til grunn. Både i UH- og i fagskolesektoren snakkes det mye om fleksible utdanninger, og at det er viktig å sikre kvalitet i disse tilbudene. Men det er få som evner å konkretisere hva gode som kjennetegner god nettpedagogisk kvalitet. Gjennom PLIS-metodikken har kandidatene klart å definere dette og kan med dette bidra til et kvalitetsløft i hele sektoren.

Les mer om Årets nettpedagog prisen og alle de nominerte i 2024

Meld deg på nyhetsbrev

Vil du få med deg siste nytt fra oss? Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Du vil få en epost for bekreftelse av påmeldingen. Husk å sjekke spam!