Annette Drangsholt Nilsen
Annette Nilsen er seniorrådgiver ved Handelshøyskolen BI, og en erfaren pedagog og rådgiver med en Cand.Ed.-grad fra Universitetet i Oslo. Siden 2005 har hun spesialisert seg på nettbasert læring og kompetanseutvikling, både i privat og offentlig sektor, og har opparbeidet seg en solid formell og praktisk kompetanse innen sitt felt.

I sin tidligere stilling som rådgiver ved Tollvesenets kompetansesenter bidro Annette til å kvalitetssikre og videreutvikle Tolletatens egen etatsutdanning. Her spilte hun en rolle i overgangen fra tradisjonell klasseromsundervisning til nettbaserte kurs og opplæringsmetoder. Dette arbeidet krevde tett samarbeid med ulike fageksperter for å sikre at innholdet var både relevant og faglig solid.
Annette har også vært emneansvarlig for et etter- og videreutdanningsemne om veiledning ved OsloMet, her hun fikk praktisk erfaring med innovative undervisningsmetoder som «Flipped classroom» og blogg som vurderingsform. Dette har gitt henne praktisk erfaring med bruk av teknologi i undervisning og læring, samt kurs som er levert i et «blended learning»-format.
I 2015 begynte Annette ved Politihøgskolen i en nyopprettet enhet for digital læring. Her fikk hun ansvaret for utvikling og produksjon av digitale læringsressurser, og hun bidro aktivt til institusjonens strategiske satsing på nettbasert læring.
Siden 2017 har Annette vært ansatt ved Handelshøyskolen BI, her har hun blant annet utviklet og implementert et felles kursdesign for nettbaserte kurs. Annette har også ansvar for ulike kompetansehevende tiltak for ansatte, blant annet utvikling og gjennomføring av nettbaserte kurs for faglige.
Hennes lange erfaring med veiledning av faglige ansatte i pedagogisk bruk av læringsteknologi har styrket institusjonens kompetanse og kvalitet på digitale læringsressurser.
De senere årene har Annette vært involvert i ulike prosjekter knyttet til bruk av læringsanalyse. Dette har gitt henne innsikt og erfaring med hvordan læringsanalyse kan bidra inn i arbeidet med å legge til rette for studenters læring.
Annette har alltid hatt fokus på den pedagogiske bruk og tilrettelegging for læring i digitale rom gjennom sin yrkesaktive karriere. Hun har bygget solide relasjoner med fageksperter og vært en strategisk bidragsyter til institusjoners satsning på nettbasert utdanning og læring.
Som person er hun løsningsorientert og opptatt av å utforske nye ideer og initiativer.