Bruk av generativ KI i læringsdesign
Hvordan gi gode instrukser til samtaleroboten
For å få gode resultater fra en KI-samtalerobot er det viktig med gode instrukser, tydelige beskjeder eller spørsmål, slik at den forstår hva man vil den skal gjøre. En kan kalle det å programmere en robot med menneskespråk. Her er en enkel framgangsmåte.
Steg 1: Del opp i flere trinn
Jo mer kompleks oppgaven er, desto bedre er det å dele instruksen opp i trinn. På en lang tekst kan det for eksempel jobbes med disposisjon først, og så de enkelte avsnitt for seg. Be om tilbakemelding på én ting om gangen slik at du lettere kan vurdere svaret.
Steg 2: Gi samtaleroboten kontekst og tydelige instrukser
Her er en «oppskrift» basert på tips fra Marianne Hagelia ved Høgskolen i Østfold:
Ram inn oppgaven:
-Gi en rolle til samtaleroboten: Du er en … [lærer i femteklasse/ekspert på mappevurdering/mentaltrener med militærbakgrunn].
-Gi konteksten, som gjerne er målet ditt med oppgaven: Jeg er en … [student/lærer/forsker] som … [skal øve til en prøve, skrive en artikkel, lage en prøve].
-Beskriv publikum: alder/ kunnskapsnivå.
Beskriv oppgaven som skal løses i detalj:
-Begynn med verbet for hva KI skal gjøre: [forklar/ skriv/ oversett/ lag/ generer …].
-Angi tema: vitenskapelig emne om … [digital læringsdesign/norsk åttitallsrock …], ideer til … [quiz om KI/tips til sommerfest].
-Tone: Angi tonen teksten skal ha, for eksempel informativ/engasjerende/ underholdende/ formell.
Gi instrukser for resultatet:
-Angi ønsket lengde (antall ord).
-Format: Svaret skal være … [punktlister/løpende tekst …, bruk mellomoverskrifter …].
-Angi om du vil ha flere forslag: [gi meg to forslag til … / gi meg ett positivt og ett negativt svar].
Steg 3: Forbedre instruksen gjennom flere iterasjoner
Vurder resultatet og gi samtaleroboten flere eller bedre instrukser. Har du testet deg fram til en instruks som funker godt, kan du gjenbruke denne som et utgangspunkt for instrukser en annen gang. Se eksempler på instrukser som kan gjenbrukes i gul boks nederst på siden.
Steg 4: Vurder resultatet
Det kan ikke sies ofte nok: Samtaleroboten kan skrive svært overbevisende tekster, men skiller ikke mellom fakta og fiksjon, og den har ingen forståelse for sannhet eller etterprøvbarhet, slik det kreves i faglig arbeid. Det må brukerne gjøre selv. Språkmodellene er justert av mennesker i ettertid for å unngå at de skriver støtende, uetisk eller ulovlig innhold. De er ikke nøytrale, og resultatene kan også være preget av KI-skjevhet (bias) og forsterke diskriminering, fordommer og stereotyping.
Råd og tips
- STAR-rammeverket er en enkel huskeliste for instrukser til samtaleroboten:
S = situation
T = task
A = audience
R = result
Gjenta til du har et godt nok resultat. - Be samtaleroboten gi deg oppfølgingsspørsmål eller still den kontrollspørsmål for å sikre at den har forstått.
- Tillat samtaleroboten å si «Jeg vet ikke» for å dempe hallusinering.
- Be samtaleroboten hjelpe deg med å skrive gode instrukser.
- Gi samtaleroboten et eksempel på hva slags svar du ønsker.
- Be samtaleroboten begrunne svarene den gir hvis du er usikker på vurderingen.
- Du kan også be den forenkle, forklare, gi eksempler eller metaforer, lage tabeller eller ta nye roller.
Eksempler på instrukser
To ulike instrukser til hjelp med virderingskriterier Den første til å lage vurderingsrubrikker. Av Linda Ulberg Thøring, Handelshøyskolen BI, som tipser om å bruke den med Google Geminis sin bot «Gems». Den andre av Vidar Luth-Hanssen, Fagskolen i Vestfold/Brief Solutions for å utarbeide vurderingserktøy med SOLO-taksonomien.