Å bruke KI sammen med de lærende i undervisning og vurdering
Åpenhet om bruk av KI
For høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning gjelder institusjonens egne regler for bruk og henvisning til bruk av KI ved eksamen og oppgaveinnleveringer. Vi har samlet noen felles retningslinjer og råd som kan være nyttige på tvers av nivå:
Som utgangspunkt bør de lærende ikke levere KI-genererte produkter som sine egne. Tekster, bilder osv. som er KI-genererte, skal tydelig merkes som nettopp KI-genererte eller delvis KI-genererte. Hvor grensene går for andel menneskelig og andel KI-generert innhold før de lærende kan regne noe som helt sitt eget, bør diskuteres.
Forventninger bør være klare og tydelige på forhånd. Hva skal de lærende lage selv, hva kan de generere ved hjelp av KI? (Eksempler på helt KI-genererte deler av oppgaver kan være illustrasjoner og visualiseringer, teksting av film og formatteringer.)
Å bruke KI som sparringspartner til bearbeidelse av egne tekster, til språkvask, oversettelse og strukturering er eksempler på KI-bruk som kan være god. De lærende bør uansett venne seg til å formulere en erklæring om hvordan de har brukt KI. Dette handler om etterrettelighet, men er også en del av egenvurderingsarbeidet.