fbpx

Navigate / search

Moden teknologitilnærming på konferansen OEB Berlin

OEB Berlin er over for denne gang og deltakere med bager og trolley’s er overalt rundt oss.  Hvis man skal trekke frem trekk ved årets OEB så har de kritiske røstene kommet også til teknologioptimismes høyborg. 

Audrey Watters hadde sitt å si om teknologioptimistene.
Audrey Watters hadde sitt å si om teknologioptimistene.

Av Ebba Køber

Audrey Watters plukket i sin åpningskeynote fra hverandre argument etter argument fra det hun kaller edtech propaganda.  Dette gjorde teknologioptimistene opprørt, hun sa hun er en av de få som har opplevd «heckling» under et konferanseforedrag.  Se foredraget her. 

Ellers var det innlegg av kjente FuNKon-foredragsholdere som Donald Clark og Julian Stodd. Se flere videoopptak av foredragene her.

Noen av de mest omtalte temaene på OEB 2019 var ellers:

  • De svært høye anskaffelseskostnadene for LMS-plattformer.
  • Utfordringene knyttet til implementering av læringsløsninger i bedrifter.
  • Spørsmål om å produsere og presentere innhold og læreplaner på en effektiv måte.

Et spørsmål som ble stilt var “Hvorfor er tradisjonell LMS-programvare priset så latterlig høyt. I tillegg er de designet på en måte der kjøpere er avhengige av at en liten hær av konsulenter «justerer» programvaren før den er klar for implementering?”

Pris og implementering
Vi er vant til intuitiv programvare i det daglige, det er ikke rom for kompliserte plattformer som ikke lever opp til standardene vi er vant til fra Facebook, Slack, etc.  Så et tradisjonelt LMS hvor brukergrensesnittet ikke er intuitivt, er både dyrt og tar tid å implementere.

EdTech selskaper som Canvas var hjertelig tilstede med forskjellige typer lisenser.
EdTech selskaper som Canvas var hjertelig tilstede med forskjellige typer lisenser.

Den gode nyheten er at teknologien går raskt fremover. Heldigvis finnes det i dag løsninger som er enkle å implementere som ikke koster skjorta. Vi ser faktisk at de fleste leverandører gjør programvaren tilgjengelig billigere, og ofte går over til månedlige abonnementer i stedet for årlige lisenser. Dette kan bidra til å redusere prisen og øke mengden institusjoner som har råd til å bruke edtech.

Innholdsproduksjon, et Netflix for utdanning
En av de store barrierene i tillegg til pris er kostnadene for innholdsproduksjon. Hvis implementering er vanskelig, og kostnadene for produksjon av innhold er høye, investerer ikke selskaper og utdanningsinstitusjoner nok i digital læring.

Heldigvis har det også her skjedd en utvikling. Lærere og ledere som forbereder kurs skal ikke måtte bruke time etter time på å forberede innhold når avanserte algoritmer og AI kan hjelpe til med å bygge innhold i løpet av minutter. Flere edtech-selskaper satser nå på å forenkle innholdsproduksjonen.  Til neste år feirer OEB 25 år.  Vi venter i spenning på hva som vil bli presentert av nyvinninger og refleksjoner over årene som er gått siden LMS-enes storhetstid i 90-årene.

OEB startet i 1995 og hadde i år 2500 deltakere fra over 70 land.
OEB startet i 1995 og hadde i år 2500 deltakere fra over 70 land.

Leave a comment

name*

email* (not published)

website

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.