fbpx

Navigate / search

Kompetansereformen vedtatt

15. juni ble kompetansereformen – lære hele livet vedtatt på Stortinget. – For oss som er opptatte av fleksible læringsformer viser reformen et stort potensial, sier direktør i Fleksibel utdanning Norge, Tommy Bull Henstein. Ikke minst viser de politiske partiene i merknader og i Stortingsdebatten at de ser vårt fagområde som en løsning på utfordringene som står foran oss. Særlig trekkes utdanningssentrene frem som et satsingsområde.

Et utdrag fra utdanningskomiteens merknader viser tydelig ambisjonene for fagfeltet vårt:

«Komiteen mener utdanningsinstitusjonene spiller en nøkkelrolle i å tilby fleksible videreutdanningsprogram, og at livslang læring er en sentral del av samfunnsoppdraget til både fagskoler, universiteter og høgskoler.»

«Komiteen vil videre understreke rollen til studiesentre som en sentral samarbeidspartner for landets utdanningsleverandører, og en viktig bidragsyter for å nå regjeringens ambisiøse mål om at utdanningssektoren skal avdekke kompetansebehov, megle frem studietilbud og levere fleksible utdanningsformer til folk der de jobber og bor. Komiteen mener det er viktig at studiesentrene har en forutsigbar finansiering og blir anerkjent som en viktig del av kompetansepolitikken.»

En samlet utdanningskomite i merknad til innstillingen

Partier på begge sider av det politiske spekteret viser tydelige ambisjoner for utvikling av fagfeltet:

«Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil understreke viktigheten av at universitets- og høyskolesektoren og fagskolene utnytter mulighetene teknologien gir for å nå målene i kompetansereformen.»

«Flertallet vil understreke at målet er at regjeringspartienes, og Fremskrittspartiets satsing på fleksible utdanninger og fleksible videreutdanninger skal bidra til et bedre tilbud for studenter og arbeidstakere som på grunn av bosted eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast eller deltid på campus.»

«Flertallet mener at universiteter og høyskoler må bli enda flinkere til å tilby utdanninger som er desentraliserte, nettbaserte, samlingsbaserte eller på deltid.»

«Flertallet vil understreke behovet for at fleksible og digitale tilbud prioriteres høyt fremover, og mener det vil være et viktig bidrag til regjeringspartienes og Fremskrittspartiets satsing på desentralisert utdanning og bedre kvalitet i utdanning.» 

Regjeringspartier og Fremskrittspartiet i ulike merknader til innstillingen

Opposisjonspartiene viste også til en offensiv satsing på fleksible læringsformer, blant annet distribuert utdanning slik norske utdanningssentre representerer:

«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet (…) mener de lokale studie- og utdanningssentrene har en viktig funksjon i den lokale og regionale kompetanseutviklingen ved at de besitter direkte kunnskap om både lokalt nærings- og arbeidsliv og utdanningsinstitusjonene, og kan på den måten fungere som nav mellom tilbydere og de som etterspør kompetanseutvikling.» 

Arbeiderpartiet og Senterpartiet i merknad til innstillingen.

Senterpartiets Marit Knutsdatter Strand var blant de mest offensive i Stortingsdebatten. Fra Stortingets talerstol la hun vekt på at økte ambisjoner også må komme med forutsigbar og styrket finansiering:

«Senterpartiet mener det skal tilrettelegges for livslang læring gjennom styrking av desentraliserte og varierte opplæringstilbud. Finansiering er nøkkelen. For å lykkes må vi satse bredt. Alle kan ikke forlate livet de lever for å øke sin kompetanse. Et styrket og desentralisert høyskole- og universitetstilbud, med fjernundervisning bl.a., må til. Studie- og utdanningssentre er viktige møtesteder for formidling av universitets-, høyskole- og fagskoletilbud og har en viktig funksjon i den lokale og regionale kompetanseutviklingen ved å koble lokalt nærings- og arbeidsliv til utdanningsinstitusjonene og til dem som etterspør kompetanseutvikling. Lokalt sikrer de tilhørighet til et studiemiljø.» 

Marit Knutsdatter Strand (SP) i Stortingsdebatten 15.juni.

– Vi er vi glade for at utdanningspolitikerne peker på den viktige rollen fleksible og nettbaserte læringsformer vil spille fremover, sier Tommy Bull Henstein. De fokuserer både på distribuerte løsninger, slik som representert ved våre medlemmer blant utdanningssentrene, men de ser også til nettundervisningstilbud, slik som leveres av fagskoler, høyskoler og universiteter. Det vi er helt enige med politikerne om, er at når vi skal realisere livslang læring for alle, så er fleksibilitet for den enkelte nøkkelen til å lykkes.

Leave a comment

name*

email* (not published)

website

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.