fbpx

Navigate / search

STATSBUDSJETTET 2020: 200 norske barn mister norskopplæring

Regjeringen foreslår nå å redusere ordningen med at norske barn i utlandet får norskopplæring over Internett. Budsjettposten reduseres uten noen form for utredning – og uten at foreldre eller barn har fått uttale seg. – Globalskolen gjør en viktig innsats for både kunnskap og integrering som definitivt ikke burde utsettes for budsjettkutt, sier direktør i Fleksibel utdanning Norge, Torunn Gjelsvik. Tilbudet til norske barn bosatt i utlandet er særlig viktig for opprettholde kompetansen i norsk skriftlig og legge et godt grunnlag for senere studier og jobb i Norge.

Fleksibel utdanning Norges medlem Globalskolen er den største av to nettskoler hvor til sammen 200 elever står i fare for å miste norskopplæringen. Skolen har god dokumentasjon på at brukerne oppfatter tilbudet som godt og viktig. For barna dette gjelder, vil det bli vanskeligere for å gli vellykket inn i det norske skolesystemet når de kommer tilbake til Norge etter å ha bodd i utlandet.

Barna i ordningen går på lokale skoler over hele verden. I tillegg til opplæringen i sine lokale skoler får de nettbasert opplæring i fagene norsk, samfunnsfag og KRLE. Undervisningen bygger på Kunnskapsløftet, norsk læreplan for grunnskolen, og er godkjent av Utdanningsdirektoratet i Norge.

I forslag til statsbudsjett for 2020 viser regjeringen til at de ønsker å prioritere andre tiltak.

Globalskolen reagerer både på prosessen og begrunnelsen.

Det er uforsvarlig saksbehandling å ta en slik beslutning uten å utrede konsekvensene, den eneste begrunnelsen er at pengene skal brukes på andre tiltak. Dersom dette blir stående må vi kaste ut 200 av elevene våre, hvem skal vi kaste ut, hvem skal få bli?

Det er svært mange tilskudd over statsbudsjettet som gis ut fra at viktige formål skal oppnås. Det at norske barn i utlandet skal kunne komme tilbake til Norge og gli vellykket inn i norsk skole, det er blant den type viktige formål.

Gode norskkunnskaper er viktig for å lykkes også i andre skolefag, og opplæring i samfunnsfag og KRLE bidrar til forståelse for norske tradisjoner og verdier. Dette gir forankring og identitet mens de bor ute og er til stor hjelp når de kommer tilbake, sier rektoren i Globalskolen.

  • Les mer om tilskuddsordningen for kompletterende undervisning her:

https://www.udir.no/om-udir/tilskudd-og-prosjektmidler/tilskudd-og-prosjektmidler-for-andre/kompletterende-undervisning/

Leave a comment

name*

email* (not published)

website

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.