Navigate / search

Stortingsmeldingen om utenforskap: Skal satse på nettbasert lavterskeltilbud

Bildet: «Fra utenforskap til en ny sjanse»
Bildet: «Fra utenforskap til en ny sjanse»

En ny stortingsmelding kommer opp på skjermen fredag 19. februar. Den har vært varslet lenge. Overskriften på forsiden er lovende «Fra utenforskap til ny sjanse — Samordnet innsats for voksnes læring». Det kongelige kunnskapsdepartement har talt. Jeg er spent. I innledningen leser jeg at «Utenforskap i betydningen av å stå utenfor arbeidsliv og utdanning, har store omkostninger for den enkelte og for samfunnet.» Ja, og de som befinner seg i utenforskapet skal staten nå rekke en hjelpende hånd. Det lyser gjennom hele meldingen: Utdanning og opplæring er nøklene vi må bruke for å åpne døra som fører ut av utenforskapet og inn til en jobb.

«Regjeringens ambisjon er å utvikle et kunnskapssamfunn». Ja! Takk og pris for at regjeringen vil satse. Det var på tide. Men forventingsbobla sprekker. I siste kapittel står det svart på kvitt at det er satt av 52 millioner kroner til de nye tiltakene i 2016. Opp som ei løve og ned som en skinnfell? Norge har 400 000-500 000 personer som er for dårlig til å lese og regne, ifølge den samme meldingen. En god del av dem står utenfor arbeidslivet. Til sammenlikning ble det bevilget 400 millioner til grundere og innovasjon for noen måneder siden.

Banebrytende
Lite penger til tross, meldingen har et klart banebrytende trekk, sett fra ståstedet til en som jobber i Fleksibel utdanning Norge. Ordet «nettbasert» står skrevet 28 ganger, de fleste gangene gjelder det nettbasert opplæring. Opplæring kan skje på mange ulike arenaer, og nettbasert er en av mulighetene. Det er blant annet snakk om å utvikle «et nettbasert lavterskeltilbud for voksne med svake grunnleggende ferdigheter». Flott. Jeg tenker kjapt at her er en jobb å gjøre for FuNs medlemmer. Deres nettpedagogiske spisskompetanse og solide erfaringer fra nettundervisning vil være av stor verdi. Jeg leser videre, og oppdager at oppdraget med det nettbaserte lavterskeltilbudet allerede er utdelt. Vox har fått i oppdrag å utvikle «et nettbasert lavterskeltilbud for voksne med svake grunnleggende ferdigheter» (kapittel 9.1.2). Mye av jobben som beskrives i stortingsmeldingen vil tydeligvis hvile på Vox. Vox skal lage et kartleggingsverktøy for grunnleggende ferdigheter, og Vox skal også «utvikle forsøk med forberedende voksenopplæring», og videre «utvikle forsøk med modulstrukturert opplæring innenfor utvalgte utdanningsprogrammer i fag- og yrkesopplæringen».

Gjennomslag
Med et så klart gjennomslag for nettbaserte utdanningstilbud og digitale læringsressurser for personer med manglende utdanningsgrunnlag forventer jeg at eksisterende kompetanse på feltet skal hentes inn. Jeg håper og tror at det vil skje. Vox vil neppe gå over bekken etter vann, men bruke ressurser som allerede finnes for å lykkes med både nettbasert «lavterskeltilbud» og nettbasert «modulstrukturert opplæring for voksne». Jeg bare nevner at alle de fylkeskommunale nettskolene og mange av de godkjente nettskolene har tilbud på videregående skole-nivå. De kan mye om voksne som utdanner seg nettbasert. Er det ikke også smart å la den som er motivert og klar få kjøre i gang allerede nå. Ikke alle trenger å vente på lavterskeltilbudet. De kan bruke de nettbaserte tilbudene som allerede finnes. Jo raskere de kommer i gang, jo bedre.
Torhild Slåtto

Leave a comment

name*

email* (not published)

website