Navigate / search

Med utdanningsblikk på Webdagene:

Kan vi som jobber med utdanning på nett ha nytte av å lære mer om nett?

Webdagene 2015

av Kari Olstad

Dette er en rask oppsummering av det vi tenker er de mest nettutdanningsrelevante poengene fra Webdagene 2015.

(For de som ikke en gang har tid til å lese denne oppsummeringen, har vi laget kort-kort-kort-versjonen:

  1. Gjør mest av det du er best på og minst av alt annet.
  2. Gjør jobben for brukeren i stedet for å vente at brukeren skal gjøre jobben for deg.)

 

«Det handler om å lage bedre digitale løsninger, mer brukervennlige og effektive,» Sa Jostein Magnussen fra Netlife Research, da vi ba ham oppsummere nytteverdien av Webdagene med én setning. Og det er jo grunn god nok til å besøke festivalen. For man trenger ikke være interaksjonsdesigner, web-redaktør eller gründer for å ha glede av foredragene, som også ligger på nettet.

Når det er sagt; nettutdannere må på sett og vis være interaksjonsdesignere. Nettutdannere må planlegge for samhandling mellom menneske, maskin og programvare, skaffe seg kunnskap om menneskene i andre enden og stadig teste denne kunnskapen. Fokus ligger altså ikke på å kunne kode i et programmeringsspråk.

Den fulle motvasjonsfaktoren og se-lyset-opplevelsen får man nok kun ved å være til stede, men foredragene ligger også ute på nett. FuN vet dere er travle mennesker og har derfor plukket ut de mest relevante foredragene og oppsummerer de beste tipsene og klokeste betraktningene fra to lange dager i Oslo Spektrum. Sett med gjennom bifokale brilleglass tilpasset nettpedagogikk oppe og institusjonsstrategi nede.

Brenna Lynch fra Etsy fortalte om hvordan de gjør brukerundersøkelser i samarbeid med brukerne sine. Beste tips: Dra hjem til brukeren og se med egne øyne hvordan de faktisk bruker produktet og hvilke workarounds de har laget seg der programvaren/systemet ikke virker for dem. Dermed kan brukeren bli en del av designprosessen og er faktisk med å finne opp ny funksjonalitet. Det lyder litt ekstremt å dukke opp hjemme hos studentene, men det går an å se over skulderen deres når de har økter på café eller lesesal. Med tillatelse, selvsagt. Video her

Krystal Higgins er opptatt av hvordan du skal unngå å miste brukere på grunn av klønete førstegangsopplevelser. Beste tips: La brukeren involvere seg i én essensiell og attraktiv del av produktet først i stedet for å gi dem all instruksjon ved oppstart. Det blir som med dykking; hvis studenten må gjennom et fire dagers teorikurs før hun får komme ut til fiskene, blir hun demotivert, men det er ikke fornuftig å sette på henne utstyret og kaste henne rett på havet heller. Dette gjelder første gang brukeren kommer til nettsiden, men er også et nyttig tips for kortere kurs. Fort gjort for en student å falle av hvis hun først må bruke timevis på instruksjonsvideoer før hun kan starte med studiearbeidet. Video her

Jonathan MacDonald er grunnlegger av Thought Expansion Network 7 startups. Hans oppdrag på festivalen var å gi deltagerne matnyttige innovasjonsbetraktninger. Skumleste sitat: «Today is the slowest pace of change you’ll ever experience».

Webdagene 2015

Beste tips: Finn ut hva som er formålet med virksomheten –i et overordnet perspektiv. Dette betyr at i stedet for å beskrive produksjonen beskriver man resultatet. Jonthan MacDonald mente for eksempel at Kodak kanskje kunne sluppet unna hvis de hadde erkjent at det de i bunn og grunn gjorde ikke var å produsere kameraer og film, men å manipulere materiale med lys. Fuji lyktes med det da de brukte teknologien sin til å produsere den populære hudpleieserien Astalift. Video her

Ida Aalen og Ida Jackson fra Netlife Research har begge skrevet hver sin bok om sosiale medier. I en slags oppsummering for dummies, ga de følgende kjøreplan: 1) Få oversikt 2) Lag mål 3) Velg kanaler 4) Fordel ansvar 5) Legg en plan. Og det skulle fungere helt utmerket, selv for de fleste av oss. Video her

Ove Dalen (bildet øverst i saken) er ekspert på innhold og strategi på nett. På Webdagene var fokuset innholdsmarkedsføring. Han mener vi ofte er mer opptatt av å ha innhold på nettsidene våre, ikke så opptatt av hva slags innhold vi har. Han anbefaler å gi noen mandat til å rydde vekk gammelt og utdatert innhold som ligger rundt og skjemmer inntrykket av oss. Beste tips: Bestem hva du vil at brukeren skal gjøre når hun har funnet frem til nettsiden din, og sett den opp så den leder til ønsket handling. Video her

 

Fakta om Webdagene:

·       Webkonferanse i festivalstil

·       Avholdes hvert år i Oslo

·       Har vært avholdt siden 2006

·       Det er Netlife Research som er arrangører

·       Hadde i år ca 800 deltagere

·       Målgruppe: folk som jobber med web og digitale kanaler

 

 

 

 

Leave a comment

name*

email* (not published)

website