Navigate / search

Jeg er blitt en ivrig moocer

Av: Kari Olstad

Jeg moocer på Coursera og FutureLearn, og gleder meg til å gå løs på Canvas. Erfaringen med kvalitet så langt? Høyst varierende, fra et av de beste kurs jeg har tatt til følelsen av at jeg egentlig ikke har tid til å kaste bort så mange timer av mitt liv.

Om kvalitet skal måles etter læringsutbytte, var den beste moocen også den mest krevende. Gode videoleksjoner var supplert av omfattende skriftlig materiale, og oppnådd kunnskap ble testet underveis, ikke bare i form av selvrettende tester, men også obligatoriske skriftlige oppgaver med kameratvurdering. Meget lærerikt, men krever også en streng struktur. Tidsfristene er, og må være, fullstendig rigide. En normal norsk påskeferie var nesten nok til å velte det åtte uker lange opplegget.

Jeg vet hvor mye innsats læring krever, men jeg er ikke noe mindre glad i snarveier for det. Det får jeg i mange moocer. Korte greie videoer og skriftlige oppsummeringer på under 300 ord. Ikke-obligatorisk lærestoff hopper jeg greit over, hvis testene er så enkle at minimum er nok for å få full pott. Jeg er tidvis en lat, liten moocer, men vil skrekkelig gjerne bestå kurset.

Det er svært ressurskrevende å lage virkelig gode moocer, kurs som faktisk fører til det læringsutbytte man er ute etter. Kurs som ikke lurer deg til å tro at du har oppnådd mer enn du faktisk har. Utdanningsinstitusjoner trenger pene tall –en måte å få det på er gjennom gode studentresultater, og gode studentresultater kan du blant annet få gjennom Fjordland-moocer.

For meg er mooc ikke metoden jeg ville valgt om jeg skulle omskolere meg til noe helt nytt, eller gå i dybden på fagområder jeg har kompetanse i, men jeg synes det er en mye bedre, og ofte mer underholdende, bruk av kveldstimene enn å se på serier på Netflix.

Vi mooces!

 

Comments

Nick Moe-Pryce
Reply

Likte den godt!

Får nesten litt lyst til å prøve noen kurs selv – vi får se hvor mye tid jeg har når jeg er i pappaperm…

Kari Olstad
Reply

Gjør det. Finnes mye innen pedagogikk, for eksempel.

Svend Andreas Horgen
Reply

Du er inne på noe viktig her tror jeg: Kvalitetsaspektet. Jeg er i «andre enden» og lager for tiden en MOOC (IKT i læring), og jeg tenker litt motsatt: Det er ekstremt viktig å fokusere på kvaliteten i en MOOC, fordi alt er så synlig og åpent. Det legger press på tilbyderen, og det er en god ting. Det er derimot en krevende øvelse å tilby både kvalitet på innhold og pedagogisk opplegg og samtidig hindre frafall. Noe av nøkkelen tror jeg er å fokusere på nytteverdi. Lærestoffet må være så motiverende og nyttig at deltakerne ikke vil hoppe over det. Øvingene må gi direkte nytteverdi i den grad det går an, og samtidig holde akademisk høyt nok nivå (noe som er relativt lett å få til når en lager MOOC for lærere eller andre som jobber i den profesjonen en tar MOOC-kurset om). Vurderingen er det vi har plundret mest med, og går på hvordan en kan sikre god nok vurdering som skalerer mhp antall deltakere. Vi tenkte først i retning av flervalgstester men er gått bort fra det og kommer trolig til å kjøre muntlig asynkron eksamen i stedet, når deltakeren selv vil.

Hvilke erfaringer har du med tanke på vurdering i de MOOC-kursene du har tatt? Er det mulig å bestå slike bare ved å lese litt/nesten ingenting, gjøre minimumskravene og så gjennomføre «eksamen»? Har du noen råd til oss, feller vi bør unngå? (vi implementerer nemlig MOOC-en vi har designet rett etter sommerferien og har fortsatt mulighet til å gjøre noen justeringer).

Kari Olstad
Reply

Så gøy å høre fra deg, jeg fikk jo med meg innlegget ditt på mooc-konferansen. Som sagt har jeg tatt noen «Fjordlands-moocer», der du raskt kan se gjennom videoene og svare riktig på flervalgsprøvene, men noen kurs har i tillegg kameratvurdering basert på den mer utfyllende litteraturen også. Dette krever at «fasiten» studentene skal bruke er svært god, men da synes jeg også det er en fin metode. Jeg merker meg at det er mye diskusjon i forum rundt dette med vurdering, så det er lett å få svar for de som er usikre på hvordan bedømme. Deltagerne føler seg også veldig sårbare i en sånn situasjon, og mange vil helst ha kvalitetssikring fra lærer/kursleder. Det siste kan bli litt vrient med 60 000 deltagere. Jeg synes muntlig asynkron eksamen høres ut som en fantastisk service, og jeg tror det vil være med på gi deltagerne en ekstra trygghet i forhold til kvaliteten, og få dem til å legge mer innsats i læringsprosessene.

Leave a comment

name*

email* (not published)

website