Navigate / search

Ikke B-campus, men D-campus (digital og dynamisk)

Av: Torhild Slåtto

Foto: Lev Gonick (Lev Book)
Foto: Lev Gonick (Lev Book)
Jeg deler bekymringen fra Hallgeir Gammelsæter, Bente Ohnstad og Per Halse i dagens DN. Økt sentralisering av kunnskap gir fattigere regioner og et fattigere Norge, sier de. De skriver om sammenslåingen av universiteter og høgskoler, som nå dyttes fram av Kunnskapsdepartementet. Tilsvarende sammenslåinger skjedde i Danmark for flere år siden. Evalueringer viser ingen positiv effekt. Hvorfor må Norge gjøre de samme feilene som andre land? Er det så sikkert at små og halvstore høgskoler ikke kan være rike og dynamiske miljøer? Og hva med det nødvendige samspillet med næringslivet om å utvikle relevant utdanning? Det er svært mye livskraftig næringsliv andre steder enn Trondheim, Bergen og Oslo.

Men så, midt oppe i sentraliseringen og sammenslåingen, ligger digitaliseringen og lurer. Universiteter og høgskoler møter allerede sterke krav fra studenter om mer digitale læringsressurser, mer forelesninger på nett, digital eksamen! Nye måter å studere på, hvor studenten har tilgang til alt de trenger helt andre steder enn på campus. Universiteter og høgskoler blir neppe til å kjenne igjen når det har gått noen tiår. Mens Gammelsæter, Ohnstad og Halse frykter at de høgskolene som rammes av sammenslåing vil bli B-campus, er det faktisk like sannsynlig at de kan bli D-campus, digitale og dynamiske baser for en langt mer digitalisert høyere utdanning enn det en ser i dag. Campus ved de største universitetene vil gjennomgå samme endring, men kanskje store og tunge institusjoner vil trenge lenger tid til å tilpasse seg den nye digitale virkeligheten? Her kan de små og halvstore ha en fordel. Campus i Volda, Sogndal, Nesna kan bli viktige basestasjoner hvor studentene møtes for å kjenne på den gammeldagse auditoriefølelsen, eller heller for å møte det lokale næringslivet, hilse på veilederne sine, lage installasjoner eller ta en kaffe sammen. Men det meste av tida er de andre steder og jobber med studiene sine på nett, har praksis i næringslivet, tar studieopphold i utlandet og lever et mer variert studieliv enn dagens campusstudenter.

Vær smarte, dere små og halvstore høgskoler – satse på det digitale og dynamiske, og vis vei for både departement og sammenslåings-ivrige universitetsrektorer.

Leave a comment

name*

email* (not published)

website