Navigate / search

Dropouts fullfører når de får studere i takt med egen døgnrytme

På oppdrag fra myndighetene har finnene et tilbud for videregående elever på nett, hvor de fleste fullfører. Ikke minst takket være storsatsing på individuell oppfølging. I Norge innføres strengere krav til tilstedeværelse i klasserommet. Må også Norge tenke nytt? Fleksibel utdanning Norge tar debatten på Arendsalsuka.

Se arrangement på Arendalsuka

Norge har et drop-out-problem, en altfor stor andel av unge møter ikke opp på skolen av mange ulike grunner. Siste tiltak fra kunnskapsministeren (juni 2015) er å innføre strenge krav om tilstedeværelse. Elevorganisasjonen protesterer, det løser ikke problemet, sier de.

 

I Finland har de en annen løsning

Skolen Otavan Opisto i Mikkeli har fått i oppdrag fra myndighetene å tilby videregående skole på nett for drop-outs, for voksne med rett mv. De fleste elevene gjennomfører, ikke minst takket være storsatsing på individuell veiledning og oppfølging av nettlærerne. Dette koster utviklingsarbeid og innsats, noe de finske myndigheter mener lønner seg for den enkelte og for samfunnet.

 

ARENDALSUKA: Norske utdanningspolitikere vil drøfte denne problematikken på Arendalsuka mandag 17. August.

Rektor Taru Kekkonen sier følgende om fleksibiliteten i tilbudet deres:

  • Fleksibilitet i forhold til tid: Studentene kan velge sin egen fart i stedet for å holde følge med en gruppe eller en lærer. De kan også studere på den tiden av døgnet de lærer best. For enkelte er det nærmest umulig å komme seg opp om morgenen, men de kan være veldig effektive om kvelden.
  • Fleksibilitet i forhold til læreplaner: Studentene setter sammen sine personlige læreplaner. De kan for eksempel starte med fag de finner enkle/interessante for å få gode læringserfaringer og oppleve suksess.
  • Fleksibilitet i forhold til sted: For noen av studentene er det for vondt/vanskelig å gå tilbake til sin gamle skolebygning. Det kan være negative skoleopplevelser som mobbing, eller helseproblemer som bevegelsesrelaterte utfordringer eller sosial angst eller panikkangst. Nettstudier kan de gjøre hvor som helst hvor de har tilgang til nett.

 

Vi har flere norske aktører med nettpedagogisk og nettveiledningskompetanse som kan gjøre en slik jobb, men det koster. Må vi bare godta at finske myndigheter er smartere enn norske?

 

Litt mer bakgrunnsstoff:

Arrangement Arendalsuka:

Teknisk Ukeblad skriver:

Norskutviklet læringsteknologi hylles i utlandet, men er vanskelig tilgjengelig i Norge

Flertall i folket om teknologi mot frafall:

Undersøkelsen InFact gjennomførte for Abelia i februar viser også at 60 prosent av den norske befolkningen mener myndighetene bør bruke teknologiske muligheter for å hindre frafallet i det norske skolesystemet.

 

 

Leave a comment

name*

email* (not published)

website